Slutspurt & VILDE tilbud! Shop Final SALE her.

Hvad får jeg ud af at træne under graviditeten?


Fordelene ved at være fysisk aktiv under graviditet er utallige. Udgangspunktet for at være aktiv under din graviditet er ganske enkelt, at du får det bedre fysisk og psykisk, og at det minimerer de gener, der eventuelt måtte komme, såsom spændinger i ryggen, bækkenløsning og øget overvægt.


”Motion changes emotion”, er et motto, der også gælder, når du er gravid.


Hvad får jeg ud af at træne, under graviditeten

Du kan altså sagtens forsætte med at træne eller gå i gang med træning, selvom du ikke tidligere har været aktiv, uden at skade dit barn.


Tværtimod kan det være en trussel mod din baby, hvis du var i dårlig form, da du blev gravid, og forbliver inaktiv under din graviditet. Og risikoen for spontan abort er faktisk også højere, hvis du er inaktiv, end hvis du er fysisk aktiv.

Undersøgelser viser at kvinder, der var fysisk aktive (svømning, løb, arobics) under graviditen, havde nedsat risiko for abort i sammenligning med inaktive kvinder. Risikoen for spontane aborter var 40 procent mindre for de kvinder, der motionerede.

Og et meget vigtigt argument for at holde sig i gang er, at sandsynligheden for, at du får gener som kvalme, træthed, vandophobning, krampe i benene og bækkenløsning, er mindre.

At træne og tage vare på sin krop er vigtigt, når man ikke er gravid, og når man er gravid, er det dobbelt så vigtigt.


Det er det, fordi dine beslutninger og valg om både kost og motion har direkte indvirkning på din baby. Det er således ikke kun sundt for dig, at du er aktiv, men også for babyen i din mave. Overvægt hos moderen kan medføre en betydeligt øget risiko for komplikationer både under graviditet og fødsel.

Undersøgelser viser nemlig, at overvægt kan lede til graviditetssukkersyge, svangerskabsforgiftning, forhøjet blodtryk, akutte kejsersnit og øget spædbarnsdødelighed blandt børn af overvægtige mødre.

At have trænet under mine graviditeter gjorde det nemmere for mig at komme på fode igen og blive stærk. Jeg startede efter tre uger med systematisk træning af mave og bækkenbund med de grundøvelser, jeg viser dig i videoerne på BabySams instagram og øgede gradvis træningen med øvelser, der ikke gjorde ondt i bækkenet. Der er masser af øvelser, du kan lave, selvom dit bækken gør ondt. Som udgangspunkt skal du lave alt, hvor dine ben er parallelle.


Grundreglen er, at du ikke må få ondt efter træningen, for så har træningen været for hård.

Besøg os på BabySam instagram og bliv inspireret af træningsvideoer fra Lotte Arndal

Kilder:

  • Nordhagen, I.H., og Sundgot-Bor-gen, J., (2002). Physical activityamong pregnant women in relationto pregnancy-related complaints and symptoms of depression. Tidsskrift for den Norske Laegeforening: Tidsskrift for Praktisk Medicin, 1. feb., 122
  • Latka, M., et al. (1999). Exercise and spontaneous abortion of known karyo- type. Epidemiology 10
  • ​​​​​​​Lotte Arndal (2018), Sund graviditet: 9 måneder før, 9 måneder efter​​​​​​​   

Graviditet og træning

Sidste gang:

Må jeg træne under fertilitetsbehandling?
​​​​​​​

Må jeg træne under fertilitetsbehandling?

Lotte Arndal oplever, at flere stopper med at træne under fertilitetsbehandling, men er det nødvendigt? Er det mere risikabelt at træne, hvis man er under fertilitetsbehandling? Det kan du blive klogere på lige her.

Næste gang:

Hvis jeg træner og min puls stiger, får min baby så ilt og næring nok?

Hvis jeg træner og min puls stiger, får min baby så ilt og næring nok?

Dén bekymring har Lotte Arndal hørt hos flere gravide.
For er det sundt for min baby, hvis jeg træner og bliver forpustet? Læs med her, hvor vi ser nærmere på netop det spørgsmål.