Slutspurt & VILDE tilbud! Shop Final SALE her.

Kan jeg træne mit åndedræt?

Det korte svar er: Ja.


Det er nu, som gravid, at du skal arbejde med dit åndedræt, hvis du ikke tidligere har gjort det. Der er flere årsager til, at det er givtigt for dig.


For det første har et optimalt åndedræt en afspændende effekt dels på dit nervesystem, dels på din muskulatur.


Dernæst medfører et optimalt åndedræt bevægelse og aktivering af dine mavemuskler og udgør dermed fundamentet i træningen af dine mavemuskler – både under og efter din graviditet.

Kan jeg træne mit åndedræt

Kroppens vigtigste åndedrætsmuskel hedder diafragma, også kaldet mellemgulvet. Diafragma ligger som en plade mellem brystkassen (thorax) og maven.


Den optimale fordeling af åndedrættet er, at du trækker vejret 1/3 i bryst- kassen og 2/3 i maven. Du trækker vejret ca. 20.000 gange, om dagen og målet er, at alle dine vejrtrækninger foregår med en fordeling.


At arbejde med åndedrættet kan blive dit redskab til at mærke dig selv bedre, i den følsomme tid, som graviditeten ofte er, og lede til mere ro. Også selvom du ikke går til yoga eller dyrker decideret meditation.


Bare det at ligge i sofaen eller på gulvet og arbejde med øvelserne, kan gøre en meget stor forskel.

Målet er, at du kan trække vejret korrekt også i mere anspændte situationer - eksempelvis ved fødslen, hvor åndedrættet også er din ven.


Du bruger aktivt åndedrættet mellem veerne i udvidelsesfasten og kan give slip i bækkenbunden, så dit barn lettere kan komme ud.


Når du er gravid, og din mave bliver større og større, er det meget nemt at se effekten af øvelserne, når du laver dem. At du rent faktisk arbejder rigtigt, og at du kan se stor forskel på spænding og afspænding.


Se øvelser for åndedrættet på BabySams Instagram.

Besøg os på BabySam instagram og bliv inspireret af træningsvideoer fra Lotte Arndal

Kilder:


  • ​​​​​​​Lotte Arndal (2018), Sund graviditet: 9 måneder før, 9 måneder efter​​​​​​​

Graviditet og træning

Sidste gang:

Hvordan kan motion påvirke risikoen for svangerskabsforgiftning?

Hvordan kan motion påvirke risikoen for svangerskabsforgiftning?

Vidste du, at motion kan være med til at mindske risikoen for svangerskabsforgiftning? Hvor meget motion der skal til, og hvordan det hænger sammen, kan du blive klogere på her.

Næste gang:

Mave og bækkenbund
- grundlæggende træning

mave og bækkenbund - grundlæggende træning

Bliv klogere på bækkenets anatomi, samt vigtigheden af at træne både mave, bækkenbund og knibeøvelser, når du er gravid.