Slutspurt & VILDE tilbud! Shop Final SALE her.

Hvordan kan motion påvirke risikoen for svangerskabsforgiftning?

Din gravide krop sikrer ikke alene optimal ilttilførsel til dit barn, den sikrer det også næring.

​​​​​​​
Dit stofskifte ændrer sig. Når du er gravid, producerer du mere insulin.


Insulin er det hormon, som åbner cellen, så sukkeret kan komme ind i musklen – man kan sige, at insulin lægger energi på lager.


Der produceres mere, men det er mindre effektivt, end når du ikke er gravid. Når det er mindre effektivt, så optages der mindre sukker i dine muskler. Har du således tendens til diabetes, vil det typisk bryde ud, mens du er gravid. Men de ændrede forhold sikrer, at din baby får nok kulhydrat. Så ændringen er til gavn for din baby.

At der er mere sukker i dit blod, når du er gravid, betyder, at det er vigtigt, at du bevæger dig hver dag. Fysisk træning øger insulinfølsomheden.

​​​​​​​

Er du inaktiv, vil det kunne lede til svangerskabssukkersyge, hvilket rammer 2-3 procent af alle gravide.

​​​​​​​

Og bliver du ramt af svangerskabsforgiftning, er sandsynligheden ret stor – faktisk helt op til 40 procent – for, at du udvikler diabetes i løbet af de kommende syv år.

motion og svangerskabsforgiftning
motion og svangerskabsforgiftning

Hver gang du er til jordemoder, skal du tisse på en lille pind og have målt dit blodtryk. Det er for at tjekke, om du udskiller protein i din urin, og at sikre, at blodtrykket ikke er for højt.


Protein i urinen og højt blodtryk er et tegn på svangerskabsforgiftning, hvilket rammer 3-5 procent af alle gravide.


Svangerskabsforgiftning kan være arveligt, men din livsstil har også en betydning. Er du overvægtig og inaktiv, er risikoen forhøjet. ​​​​​​​

​​​​​​​

Men er du aktiv, både før du blev gravid og under din graviditet, kan du reducere risikoen med hele 69 procent.


Den reducerede sandsynlighed er forbundet med moderat aktivitet – gang eller cykling, der giver dig varme i kroppen.


Rolige, langsomme skridt er ikke nok for at reducere sandsynligheden – der skal fart på, så det ikke kun er let aktivitet, men moderat. Du skal som minimum cykle eller gå hver dag i 30 minutter.


Er du i risikogruppen for sukkersyge eller svangerskabsforgiftning, skal dit mål være 60 minutter. Det er du, hvis du tidligere har haft sukkersyge eller svangerskabsforgiftning.

Besøg os på BabySam instagram og bliv inspireret af træningsvideoer fra Lotte Arndal

Kilder:


  • Dempsey, J.C., et al. Prospective Study of Gestational Diabetes Mellitus Risk in Relation to Maternal Recreational Physical Activity before and during Pregnancy. Am J Epidemiol. 159, 2004. ​​​​​​​
  • Lauenborg, J., et al. (2004). Increasing incidence of diabetes after gestational diabetes: a long-term follow-up in a Danish population. Deabetes Care. May; 27 (5)  
  • ​​​​​​​Lotte Arndal (2018), Sund graviditet: 9 måneder før, 9 måneder efter​​​​​​​

Graviditet og træning

Sidste gang:

Hvis jeg træner og min puls stiger, får min baby så ilt og næring nok?

Hvis jeg træner og min puls stiger, får min baby så ilt og næring nok?

Dén bekymring har Lotte Arndal hørt hos flere gravide.
For er det sundt for min baby, hvis jeg træner og bliver forpustet? Læs med her, hvor vi ser nærmere på netop det spørgsmål.

Næste gang:

Kan jeg træne mit åndedræt?
​​​​​​​

Kan jeg træne mit åndedræt?

Vidste du, at åndedrættet både har betydning for din muskulatur og dit nervesystem? Derfor kan det være en god idé at arbejde med åndedrættet, og her kan du læse mere om hvordan.